Site icon Оголошення Дніпро

Правда про Коко Шанель та нацистів

Поділитись електронною поштоюПоділитись у Twitter Поділитись на FacebookПоділитися на Linkedin(Зображення надано Apple TV+/Getty Images)Жюльєт Бінош та Коко ШанельАвтор -family-serif b-font-weight-300″>20 лютого 2024 р.Новий історичний серіал Apple TV+ «Новий погляд» розповідає історію Коко Шанель та Крістіана Діора під час німецької окупації Франції під час Другої світової війни. Але наскільки це правильно та неправильно? C

Фантазія Коко Шанель була безмежною. У 1910-ті роки вона створювала одяг простих ліній зі зручного трикотажу, звільняючи жінок від корсетів, а пізніше подарувала світові маленьку чорну сукню та класичні парфуми Chanel No 5. Вона також була майстром самовинаходу. Вона відмовилася визнати своє бідне дитинство, в якому її виховували черниці після того, як її мати померла, а батько покинув сім'ю. Після свого успіху вона заплатила двом своїм братам, які б збентежили її своїм скромним статусом, щоб вони мовчали про неї. Вижила і прагматична, вона була схильна розповідати небилиці про своє життя, але цей факт про неї незаперечний: вона безперечно співпрацювала з нацистами. Можливо, вона також допомагала французькому Опору. Жінка, настільки рішуче налаштована контролювати свій імідж і спадщину, залишила після себе заплутаний клубок. Ще ось так: Телевізійний огляд: чотири зірки за фільм “Новий погляд” “
–        Французька ікона, яка здійснила революцію в жіночому одязі
–       Відродження ковбойських капелюхів Бейонсе

«Новий погляд», новий яскравий серіал Apple TV+ про Крістіана Діора та Шанель під час Другої світової війни, заглиблюється у співпрацю Шанель, надаючи йому, мабуть, найменш поганого відтінку. У шоу, повному діалогів, наповнених змістом, немає більш різкої лінії, ніж відповідь Діора (Бен Мендельсон) студенту Сорбонни в 1955 році, коли він був чинною зіркою моди, який просить його пояснити, чому він створював одяг для нацистських дружин. та подруги під час німецької окупації Парижа, поки Шанель (Жюльєт Бінош) закрила свій будинок моди. “Є істина, – каже він, – але завжди за нею живе інша істина”. Серіал, який невдовзі переноситься з 1955 року у воєнні роки, безумовно, є мистецькою вигадкою, натхненною історією. Але це вказує на істинність двох дуже різних відповідей на війну.

Занадто легко сказати, що Шанель була нацисткою – Жюстін Пікарді

Істина Діора простіше. Він був непохитно відданий Франції. Він продовжував займатися дизайном для нацистів, щоб заробляти на життя і вижити, і використав гроші для підтримки героїчних зусиль Опору своєї сестри Кетрін (Мейсі Вільямс), яка зрештою була схоплена, піддана тортурам і укладена в трудовий табір. Маловідома історія Катрін Діор може стати найбільшим відкриттям та найвражаючім елементом серії.

Реальність Шанель туманна у своїх деталях і навіть зараз є предметом різних інтерпретацій. Добре відомо, що вона мала тривалий роман з нацистським агентом Гансом Гюнтером фон Дінклаге, відомим як Спатц (Клаас Банг у серіалі). Він та інші нацистські контакти допомогли звільнити її улюбленого племінника Андре, військовослужбовця французької армії, з німецького табору для військовополонених. І немає жодних сумнівів у тому, що вона брала участь в операції «Модельхут» («Модельний капелюх»). Це була безглузда схема, в якій злочинний нацистський генерал завербував Шанель для поїздки до нейтрального Мадриду в надії передати повідомлення її старому другові Уінстону Черчиллю, в якому пропонувалося домовитися про припинення війни, ігноруючи Гітлера. Її кодове ім'я було Вестмінстер, що натякало на її міцні зв'язки з Британією і, ймовірно, на її десятирічний роман із герцогом Вестмінстерським, який розпочався у 1920-х роках. Вона також безуспішно намагалася використати нацистські арійські закони, які забороняють євреям володіти бізнесом, щоб спробувати відібрати контроль над своєю парфумерною компанією у своїх єврейських партнерів.

Шанель (Жюльєт Бінош у серіалі) мав довгий роман з Гансом Гюнтером фон Дінклаге, нацистським агентом (Клас Банг) (Фото: Apple TV+)

Деякі біографи та історики критикували її за все це, у тому числі покійного Хела Воана в зловісній книзі 2011 під назвою «Сплячі з ворогом: Таємна війна Коко Шанель». Ронда Гарелік, одна з найобережніших і найпроникливіших біографів Шанель, у своїй книзі «Мадемуазель: Коко Шанель і пульс історії» (2014) робить висновок, що вона, ймовірно, вірила в нацистську сторону, а також керувалася міркуваннями доцільності, користі та антисемітизму. . “Патріотизм завжди означав для неї менше, ніж влада”, – пише Гарелик, – “Вона ніколи не визнавала наслідків спроб застосувати огидні нацистські закони про аріанізацію проти своїх власних ділових партнерів”.

Проте Жюстін Пікарді, чия книга «Коко Шанель: Легенда і життя» була опублікована в новому виданні минулого року, а також Кетрін Діор, яка написала біографію під назвою «Міс Діор» (2021), розповіла BBC Culture: «Занадто легко сказати, що Шанель був нацистом». Пікарді вважає, що Шанель була надто англофілкою і надто вірила у свободу, щоб прийняти нацизм, навіть якщо вона оперативно використовувала нацистські зв'язки. Операція Модельхут, за словами Пікарді, “інтригує, але насправді не характеризує її”.

Складна спадщина

«Новий погляд» має свою власну точку зору, яка передбачає, що співпраця Шанель, крім використання арійських законів, в основному була неохоче. (Зрештою, вона головний герой, а вони рідко бувають чистими лиходіями.) Наш перший погляд на неї під час війни, в 1943 році, показує, як вона драматично прибуває в темряві ночі, щоб витягнути Андре з табору, що збожеволіла і збожеволіла. відчайдушно намагається врятувати свого племінника, людину, що викликає співчуття. У цьому вигаданому світі вона покладалася на свого друга-нациста, барона Луї де Вофрелана, щоб організувати визволення і не до кінця продумала наслідки. Але незабаром барон наполягає, щоб вона зустрілася зі Спатцем, інакше він сам опиниться в небезпеці, і починається роман Шанель зі Спатцем. Вона не тільки готова, а й зовсім одурманена і дивно наївна щодо його намірів. Але її все частіше заганяють у кут, озброюють сильними руками та погрожують приєднатися до операції «Моделхат», якій вона шалено опирається.

Писати лиходіїв чи героїв не надихає. Що надихає, так це дослідження сірого кольору, тому що це наближає мене до розуміння персонажів – Тодд Кеслер

У реальному житті відносини Шанель зі Спатцем почалися набагато раніше, в 1941 році, ймовірно, як розважлива та відкрита спроба допомогти звільнити її племінника. Пікарді каже: «Я думаю, вона зробила б усе, щоб урятувати його. І саме тоді у неї починається роман [зі Спатцем]». Проте знадобилося 18 місяців, як правильні нацистські зв'язку допомогли звільнити Андре. Більшість біографів сходяться на думці, що звільнення Андре, мабуть, було початковим мотивом її співробітництва. Але згодом, як пише Гарелік, «Шанель вийшла за межі сімейного обов'язку у своїх зусиллях на боці нацистів».

Як розповів BBC Culture Тодд Кесслер, творець серіалу: «Мета полягала в тому, щоб якнайточніше зобразити дух Коко Шанель» і в той же час створити епізодичну драму, яка могла б змусити глядачів змінювати свою думку про неї залежно від її дій. . Він продовжує: «Написання лиходіїв чи героїв не надихає. Що надихає, то це дослідження сірого, тому що це наближає мене до розуміння персонажів та рішень, які їм доводилося приймати».

Бен Мендельсон (на фото з Джоном Малковичем) грає конкуруючого дизайнера Крістіана Діора (Фото: Apple TV+)

І він, і Пікарді вказують на важливість оцінки цього вибору в несамовитому контексті того часу. Кесслер зазначає, що за два роки окупації ніхто не знав, що вона триватиме чотири роки. Це могло продовжуватися нескінченно. «Всі персонажі приймали рішення, іноді кілька рішень на день, про те, як нам вижити і як ми дістанемося наступного дня?» він говорить. «Страх, жах, з яким вони стикалися щодня, розширюють співчуття до рішень та виборів, які робили люди, як Коко Шанель у той період».

Відгуки про показ розділилися, але найрізкіші критикують його за те, як воно пом'якшує роботу Шанель на користь нацистів. The Guardian пише: “Холокост, по суті, написаний з історії на користь суперництва за тюль”. (Справедливе зауваження про Голокост, хоча, на мій погляд, в серіалі в цілому на подив мало говориться про сукні.) RogerEbert.com називає це «відвертим ревізіоністським підходом до Шанель», в якому: щоб применшити або приховати правду про зв'язки Шанель з нацистами.

Якщо вона й допомогла Опору, то це була менш особиста участь, ніж її співпраця з нацистами. Пікарді каже, що будинок Шанель на Рів'єрі приховував бездротовий передавач, що використовується Опором, і був притулком для євреїв, які намагалися втекти з Франції. У документах, нещодавно опублікованих із французьких архівів, Шанель вказана як учасниця Опору. Принаймні один історик скептично поставився до цих тверджень. Але поточна виставка Габріель Шанель у музеї Вікторії та Альберта. У «Маніфесті моди» представлені документи, які ніколи раніше не з'явилися публіці, в яких вона вказана як учасниця Опору, а також докази її причетності до нацистів. Оріоль Каллен, куратор виставки, розповіла Guardian: «Нові докази її не виправдовують. Вони лише ускладнюють картину».

Можливі роботи Шанель у дусі Опору не включені до «Нового погляду», тому що Кесслер сказав, що йому потрібні як мінімум два добре відомі джерела для кожного факту, на якому він працював, і докази того, що вона допомагала Опору, «не спливали разів за разом».

Поділитися електронною поштоюПоділитись у TwitterПоділитися у FacebookПоділитися в Linkedin

Exit mobile version